Izbornik
Zatvori
SUPERSENIORI

Nova komunikacijska tehnologija: izazov ili međugeneracijski jaz

Piše: Doc.dr.sc. Radojka Kraljević, 26.02.2018.
Napredak komunikacijskih tehnologija daje novu dimenziju komunikaciji za koju je potrebna informacijska pismenost

Komunikacija je najznačajnija osobina današnjeg doba i neizostavni uvjet za odvijanje svih društvenih procesa, ali  i održavanje socijalnih kontakata.  Većina naših potreba i sve ono što nas čini osobama u svojem korijenu ima komunikaciju. Ljudska potreba za ljubavlju i prisnošću nastaje kao rezultat komunikacije (npr. između roditelja i djece). Brižnost isto tako izražavamo riječima. Komunikacija se može razumjeti i kao ritual koji se odnosi na održavanje društva kroz vrijeme u kojem se komunikacijom očituju zajednička vjerovanja i povezanost u zajednici. U konačnici, socijalizirani smo i obrazovani kroz komunikacijski proces u određenom kulturnom kontekstu.

Komuniciranje je prvenstveno sporazumijevanje, prijenos informacija, poruka i iskustava, stvaranje novih znanja, ideja i uvjeta važnih u našem svakodnevnom funkcioniranju. Razlozi komunikacije su mnogobrojni – od jednostavnog komuniciranja zbog zabave, preko želje da ostavimo dojam na druge, steknemo prijatelje i pridobijemo simpatije drugih, pa do komunikacije čiji je cilj razmjena informacija, dodjeljivanje zadataka, poučavanje, pružanje podrške, izmjena stavova i slično.  Postoje mnogi oblici komunikacije, od razgovora „licem u lice“, preko tekstualnih poruka na mobilnim telefonima, pa do gesta i odjeće.

Od posebnog je interesa komuniciranje između generacija, prvenstveno način odvijanja samog komunikacijskog proces, te praćenje u kojoj mjeri taj proces vodi do međugeneracijskog  razumijevanja. Svakako je važno uzeti u obzir i razmatranje novih komunikacijskih tehnologija i implikacija koje one mogu imati na to.

U ovom tekstu osvrnut ćemo se na nove načine komunikacije povezane s razvojem tehnologije, a onda nužno i potrebom cjeloživotnog učenja i savladavanja komunikacijskih trendova koje nameću nove tehnologije.

Kvalitetno poučavanje starijih osoba novim načinima komunikacije svakako je izazov, ali možda i nužnost. Tu svakako treba uzeti u obzir činjenicu da upravo mlađi članovi društva trebaju biti više uključeni u programe poučavanja starijih osoba jer na taj način mogu ostvarivati bolju međugeneracijsku komunikaciju, a po završetku poučavanja nastaviti je na novi način koristeći novu komunikacijsku tehnologiju.
pametni telefoni -

Živimo u svijetu u kome je moderna tehnologija u svim područjima na svom vrhuncu. Napredak komunikacijskih tehnologija daje novu dimenziju komunikaciji za koju je potrebna informacijska pismenost. Informacijska pismenost predstavlja koncept koji se javlja 70-ih godina prošloga stoljeća, termin uvodi Paul Zurowski. Podrazumijeva određena znanja i vještine potrebne za ovladavanjem komunikacijom putem računala i mobilnih telefona.

Pojava računala, interneta i društvenih mreža potpuno mijenja način na koji ljudi komuniciraju, a usuđujemo se reći i  način na koji ljudi žive. Novi načini otvaraju jedan novi svijet: virtualni svijet. U njemu je moguće ostvariti kontakte i komunicirati s drugim osobama ma gdje god se one nalazile i u mjeri koja nama odgovara. Tu se moguće predstaviti na način kako želimo, te biti ne samo ono što jesmo, nego i onakvi kakvi bismo željeli biti. To otvara prostor velikoj slobodi, ali svakako ima i svojih ograničenja. Tako se može dogoditi da osoba više živi virtualni svijet nego realni, te posve izostane  neposredni kontakt s drugim osobama u realnom životnom kontekstu. U krajnjim slučajevima to može dovesti do ovisnosti o internetskim mrežama.

Kod nekih starijih osoba postoji otpor prema korištenju novih komunikacijskih tehnologija

Najprije smo se počeli družiti s računalom, internetom, potom s društvenim mrežama i različitim forumima. Možemo reći da je danas komunikacija omasovljena, prevladane su dimenzije prostora i vremena. Samo nekoliko sekundi potrebno vam je da kontaktirate nekoga na drugom kraju kugle zemaljske, ali isto tako dogovorite odlazak u kino ili na kavu s osobom iz vašeg grada. Putem tzv. foruma moguće je bolje upoznavanje među ljudima, ostvarivanje više socijalnih kontakata, što ponekad rezultira upoznavanjima izvan virtualnosti, pa i dugim prijateljstvima. Internet kojega se u počecima često optuživalo za otuđenje ljudi tako je postao sredstvo zbližavanja onih koji dijele slične interese i poglede na svijet.

Nove načine komunikacije mlađe osobe prihvatile su s velikom lakoćom. Jedno od istraživanja je pokazalo da su srednjoškolci i studenti skupina koja najviše koristi internet u općoj populaciji. To je sredstvo zabave u obliku igrica ili slušanja glazbe, te gledanja videozapisa, održavanja kontakata s vršnjacima. Mobitel i internet su danas statusni simbol ili  „must-have’“. Istraživanje koje je prije pet godina provedeno nad mladima u Hrvatskoj pokazalo je kako 73% djece u dobi od 11 do 13 godina posjeduje mobitel. Danas je taj postotak još veći, kao i još mlađa dob u kojoj dijete zatraži/dobije mobitel od roditelja. Osnovni argument roditelja za to je „da se dijete uvijek može dobiti na mobitel i da se zna gdje je“. Prema novijem istraživanju provedenom u zemljama središnje i istočne Europe, oko 90% građana posjeduje mobitel.

Kod nekih starijih osoba postoji otpor prema korištenju novih komunikacijskih tehnologija.  Obično se brane od toga, navodeći da nisu u mogućnosti savladati nove komunikacijske izazove, te se ne žele zamarati učeći o tome. Ionako im je nerazumljivo  da dvije osobe ili veće društvo sjede na kavi, a nitko ne komunicira ni s kim jer svatko je usmjeren na svoj mobilni uređaj, bilo slanjem ili primanjem poruka. Međutim, tehnologija je postala dio svakodnevnog života, posla, slobodnog vremena.

Starije osobe potrebno je potaknuti i uključiti u nove komunikacijske trendove, sukladno njihovim mogućnostima, a to upravo mogu učiniti mladi, razbijajući njihove otpore dijeljenjem zajedničkog vremena s njima i kreiranjem pozitivne atmosfere za usvajanje nove vještine. Oglašivači su već prepoznali da se na taj način može odvijati obiteljska i međugeneracijska komunikacija njihovih korisnika. Reklame koje  prikazuju praktičnost i učinkovitost mobitela kako za mlade, tako i stare, to čine unutar obitelji, uključujući sve generacije.

Kvalitetno poučavanje starijih osoba novim načinima komunikacije svakako je izazov, ali možda i nužnost. Tu svakako treba uzeti u obzir činjenicu da upravo mlađi članovi  društva trebaju biti više uključeni u programe poučavanja starijih osoba jer na taj način mogu ostvarivati bolju međugeneracijsku komunikaciju, a po završetku poučavanja nastaviti je na novi način koristeći novu komunikacijsku tehnologiju.

Znanje kako da se u komunikaciji uskladimo s načinom komuniciranja druge osobe jedan je od presudnih faktora njezine uspješnosti, a to vrijedi i za nove oblike komunikacije. To je način kako možemo održati postojeću socijalnu mrežu, ali stvarati i novu, te izaći iz komunikacijske izoliranosti. Užurbano vrijeme ne dozvoljava fizičke susrete s bližnjima i održavanje odnosa sve češće se odvija  putem elektroničkih uređaja. To postaje način za prevladavanje samoće, a u krajnjim slučajevima i način putem kojeg možemo zatražiti pomoć i u slučaju neke nevolje.

Tehnologija je, željeli mi to priznati ili ne, u potpunosti revolucionarizirala komunikaciju. Ne možemo je ignorirati jer nam u velikoj mjeri olakšava i uljepšava život. Stoga, pratimo je – cjeloživotnim učenjem i  usvajanjem novih načina komunikacije uz pomoć mlađih članova obitelji/zajednice.

računalni tečaj
Vaš Internet preglednik nije ažuriran!

Ažurirajte Vaš preglednik za ispravan prikaz ove stranice. Ažuriraj odmah

×