Izbornik
Zatvori
SUPERSENIORI

Nebraska ili o važnosti pričanja životnih priča

Piše: Dorijan Vahtar, 11.10.2016.
Film nudi mogućnosti za promišljanje raznih tema – od obmanjivanja starijih osoba putem reklama, odnosa društva i bliskih osoba prema starijoj osobi koja se nosi s nekim oblikom demencije do općenitog odnosa roditelja i djece...

Nebraska je film o pomalo dementnom umirovljeniku Woody Grantu koji za reklamni letak iz poštanskog sandučića pomisli da zaista predstavlja nagradu od milijun dolara te se, nepokolebljiv u svom uvjerenju, odluči zaputiti u središnjicu novinske kuće iz koje je letak odaslan.

Budući da je očito kako se ne radi ni o kakvoj nagradi i da je središnji ured udaljen nekoliko saveznih država od Woodyjeva doma, obitelj ga na različite načine pokušava spriječiti u odlasku. No, kako Woody ne odustaje od svog plana, njegov mlađi sin David odluči ga povesti automobilom na putovanje do središnjice u Nebraski, a pritom će posjetiti Woodyjevu rodbinu i grad u kojem je odrastao.

 

Film nudi mogućnosti za promišljanje raznih tema – od obmanjivanja starijih osoba putem reklama, odnosa društva i bliskih osoba prema starijoj osobi koja se nosi s nekim oblikom demencije do općenitog odnosa roditelja i djece – ali u raspravi nakon filma najviše smo se dotakli važnosti druženja i razgovora različitih generacija unutar obitelji i potrebe da se ispriča osobna životna priča, ali i da se aktivno slušaju tuđe životne priče.

Tijekom razgovora i analize zamijetili smo temeljnu dihotomiju koja se uočava kako radnja filma napreduje: otuđena obitelj naspram obitelji koja se postepeno povezuje uslijed međusobnog druženja, razgovora i otkrivanja novih detalja i značenja davno zaboravljenih događaja iz obiteljske povijesti.

Odnosi u obitelji Woodyjeva brata predstavljaju tipičnu sliku otuđenosti: upečatljiva je scena u dnevnom boravku gdje članovi obitelji nezainteresirano sjede na kauču i odsutno gledaju u TV na kojem se emitira neka nasumično odabrana emisija. S druge strane, na putovanju do Nebraske,  Woody i David nekoliko dana provedu zajedno. Pritom posjećuju značajna mjesta i osobe iz Woodyjeve prošlosti, a tijekom putovanja pridruže im se Woodyjeva supruga i stariji sin. Zajedničko provedeno vrijeme s ocem Davida potiče na postavljanje brojnih pitanja o obiteljskoj prošlosti, a kod Woodyja se bude brojne asocijacije na proživljeni život. Ti procesi se postepeno isprepliću i povezuju u zajedničku obiteljsku priču u kojoj David otkriva nepoznate detalje o svom ocu, majci, ali i sebi kao djetetu. Ti novootkriveni detalji i značenja neće iz temelja promijeniti Davidov život, ali mu daju jednu novu perspektivu i mogućnost da povijest svoje obitelji, a time i svoj život sagleda iz nekih drugih perspektiva i da mu neko novo značenje.

Životna priča je najveće bogatstvo koje starije osobe ostavljaju mlađim generacijama

Iznošenje životne priče i kontekst u kojem se to događa – obiteljski susreti i druženja – imaju blagotvoran učinak i na Woodyja. O značaju konstruiranja i iznošenja životne priče za stariju osobu piše Ann Orbach u knjizi Savjetovanje starijih osoba. Prema mišljenju Orbach, priče su pokušaj da se odgovori na pitanje Tko sam ja? Zašto postojim? Kamo želim ići? Terapeut ne može dati odgovore na ta pitanja, no može pomoći osobi da preradi proživljene događaje i prošlost sagleda kao prilagodljiv, promjenjiv i ponovno spojen niz prijašnjih životnih izbora. Pritom se povijest i identitet ponovno stvaraju i otkrivaju, a dobra životna priča može pokazati veliku otvorenost ka promjeni i toleriranju višeznačnosti. Stoga je bitno, ističe Orbach, da osoba u starosti bude autor vlastite priče, što je popraćeno spoznajom da druge bitne osobe koje su u njoj sudjelovale tu priču mogu prepričati i prenijeti dalje.

I upravo je životna priča najveće bogatstvo koje starije osobe ostavljaju mlađim generacijama i koja  obogaćuje naše živote podjednako na obiteljskoj i društvenoj razini. U kontekstu obitelji, istraživanje obiteljskog stabla i predaka omogućuje određivanje svojeg mjesta u povijesti i predstavlja temelj iz kojeg pojedinac može crpiti inspiraciju i snagu za život, drugim riječima – korijenje iz kojeg može rasti. Na društvenoj razini, životne priče su značajne jer nude mogućnost uspoređivanja i postavljanja u dijaloški odnos pogleda na svijet mlađih generacija i svjetonazore i iskustva prijašnjih generacija. Takav međugeneracijski dijalog mlađim generacijama nudi vrlo vrijedan okvir za kritičko promišljanje zajedničkog generacijskog iskustva i konstruiranje novih, slobodnijih generacijskih priča kojima odgovaramo na pitanja tko smo, zašto postojimo i kamo želimo ići…

Vaš Internet preglednik nije ažuriran!

Ažurirajte Vaš preglednik za ispravan prikaz ove stranice. Ažuriraj odmah

×